نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4635
-
الف
+

آیا «احضار» پایانی بر ساخت سریال های ماورایی در تلویزیون ایران خواهد بود؟

در این گزارش با سریال های مامواریی ساخته شده در تلویزیون ایران بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، در میانه‌های دهه هشتاد بود که چندین کارگردان سرشناس ایرانی از جمله «قاسم جعفری»، «علیرضا افخمی»، «حسین سهیلی‌زاده» و «محمدحسین لطیفی» تصمیم به ساخت آثاری با ژانر هیجانی ماورایی گرفتند؛ سریال هایی که بتوانند با طرح سوژه‌هایی مربوط به عالم معنا به مخاطب تلنگر بزنند و در ایام نورانی ماه رمضان، غبار روزمرگی‌ها را از چشم دل بزدایند و دنیایی دیگر را به تصویر بکشند.

در سال 1383 خورشیدی «کمکم کن» اولین سریال ماورایی تلویزیون ایران به کارگردانی «قاسم جعفری»  نشر شد؛  این سریال که روایتی از برزخ بود، داستان جوانی با بازی «حمید گودرزی» را روایت می‌کرد که طی یک حادثه ترافیکی به کما رفت. چند جوان دیگر هم در همان زمان به کما رفته بودند که از این بین دو نفر به هوش آمدند تا کارهای اشتباه بقیه را جبران کنند.

در کمکم کن تصاویر زیادی از عالم برزخ و شگفتی های آن و پشیمانی انسان در حد فاصل مرگ و زندگی به نمایش درمی‌آمد که نمایش این صحنه‌ها با جلوه‌های ویژه بسیاری همراه بود و به دلیل اینکه در تلویزیون ایران سابقه نداشت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

یکسال بعد سریالی متفاوت به نام «او یک فرشته بود» به کارگردانی «علیرضا افخمی» وجود شیطان در کالبد جسمانی انسان را نشان می‌داد.

او یک فرشته بود

«او یک فرشته بود» داستان مردی به نام «بهزاد» را روایت می کرد که با در یک سانحه ترافیکی با زنی روبه رو شده و او را به خانه می آورد.با گذشت زمان حرکات عجیبی از این زن که «فرشته» نام دارد، سر می زند و از سوی دیگر در قالب مردی به نام «سرابی» تلاش می کند بهزاد را ترغیب کند تا از همسرش جدا شود و...

مرحوم حسن جوهرچی، بهاره افشاری، مرتضی ضرابی، مریم کاویانی و ثریا قاسمی از جمله بازیگران این سریال بودند.

 سریال دیگری که به مفاهیم ماورایی می‌پرداخت، «آخرین گناه» حسین سهیلی‌زاده بود که سال 1385 خورشیدی نشر شد و موضوع چشم برزخی را محوریت قرار داد.

آخرین گناه

آخرین گناه از اولین سریال های صدا و سیمای ایران بود که از جلوه های ویژه کمپیوتری به طور جدی در چند سکانس بهره برده است.

موضوع این سریال بدین شرح است که داكتر اكرمی(جمشيد مشايخی) كه فردی با ايمان است قبل از مرگش وصيت می‌كند قرنيه چشمش به عبدالله صدوق(منوچهر آذر) كه او نيز فرد متدينی است برسد؛ اما رويا دختر داكتر اكرمی با اصرار فراوان چشم پدر را به چشم نامزدش دكاتر مودت (حميدرضا پگاه) كه او نيز مشكل بينايی دارد پيوند می‌زند. اما به‌تدريج مودت متوجه می‌شود كه توانايی ديدن درونيات و نيات اطرافيانش را دارد و هر كسی را با تجسم اعمالش مشاهده می‌كند. اين درك برای او مشكل ساز شده و فكر می‌كند بايد افراد گناه كار را به قتل برساند اما به مرور زمان متوجه می شود اين كار اشتباه است...

مرحوم جمشید مشایخی، حمیدرضا پگاه، منوچهر آذر، لیلا اوتادی، علی دهکردی، اشکان خطیبی و محمد عمرانی بازیگران این سریال بودند.

سریال «اغما» دومین سریال تلویزیون پس از سریال «او یک فرشته بود» محسوب می‌شود که «شیطان» را در جسم یک انسان و به عنوان یکی از کرکترهای اصلی قصه به تصویر کشیده است.

اغما

این سریال بخشی از زندگی داکتر «طاها پژوهان» جراح مغز و اعصاب را روایت می‌کند که دلیل جراحی‌های موفقیت‌آمیزش به پنجه طلایی مشهور است اما پس از بیماری همسرش بر سر دو راهی حساس و سرنوشت ساز قرار می گیرد.

در کنار این داستان اصلی، قصه‌های دیگری نیز به کل همزمان روایت می‌شود که در هر یک از آن ها شیطان به نوعی بالای روند داستان تاثیر می‌گذارد.

امین تارخ، حامد کمیلی، لعیا زنگنه، اسماعیل خلج، ناصر ممدوح، ایرج نوذری، عبدالرضا اکبری، نفیسه روشن و ... در این سریال ایفای نقش کرده اند.

«سیروس مقدم» در سال1387 (یکسال بعد) نیز «روز حسرت» را برای تلویزیون ایران ساخت تا برای بار دوم برزخ را به مخاطبان یادآوری کند.

روز حسرت

داستان این سریال درباره یک بانوی وکیل مدافع است که یک شب خواب عجیبی می‌بیند. او در خواب خود گوشه‌هایی از عالم برزخ را مشاهده می کند و پس از دیدن همین خواب است که اتفاقات عجیب و غریبی در خانواده وی رخ می‌دهد…

«ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج  نیز در رمضان 1389 با موضوع برزخ و روابط بین دنیای باقی و دنیای فانی نشر شد.

ملکوت

سریال «ملکوت» داستان زندگی فردی به نام «حاج فتاح سلطانی» را به تصویر می کشید که پس از یک حادثه ترافیکی دچار مرگ مغزی می شود و به جهان ملکوت می‌رود؛ در آن زمان فرشته‌ای به سراغ او می‌آید تا به اعمال او رسیدگی کند و از طرفی دیگر داماد حاج فتاح برای رسیدن به ثروت حاج فتاح تلاش می‌کند.

«کوروش تهامی»، «رز رضوی»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «پروانه معصومی»، «فریبا متخصص»، «علی دهکردی»، «احمد نجفی»، «رضا رویگری»، «ایرج نوذری»، «فخرالدین صدیق شریف»، «جلیل فرجاد»، «کمند امیرسلیمانی»، «شیوا خنیاگر» و «نیما شاهرخ‌شاهی»  از جمله بازیگرانی بودند که در سریال «ملکوت» ایفای نقش کردند.

اما سال 90 که آخرین سال ساخت و نشر سریال های ماورایی در ایران بود،سه سریال «سقوط یک فرشته»، «سی‌امین روز»  و «5 کیلومتر تا بهشت» با سوژه‌های ماورایی از صدا و سیمای این کشور نشر شدند.

سقوط یک فرشته سی امین روز

حال بعد از گذشت 10 سال، مجموعه تلویزیونی «احضار» با تم ماورائی و احضار روح، سر قصه سریال های قدیمی که با این مضامین نشر می شدند را باز کرده است.سریال «احضار»  را می توان بازگشت ژانر ماورایی به تلویزیون ایران دانست؛ این سریال که هم اکنون در ایام ماه مبارک رمضان درحال نشر می باشد با پرداختن به موضوع احضار روح و ارتباط با عالم غیب این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده اما  اثر کارگردانی که بعد از سال‌ها غیبت برگشته با سر و صداهایی نیز همراه بوده است.

احضار

بسیاری بر این عقیده هستند «علیرضا افخمی» که پیش از این با ساخت و کارگردانی سریال «او یک فرشته بود» به شهرت رسیده و تاحدی توانسته بود در سریال‌های «پنجمین خورشید» و «پنج‌کیلومتر تا بهشت» نیز موفق باشد تا کنون که 16 قسمت از سریال «احضار» نشر شده نتوانسته است عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد.

باید منتظر ماند و دید با توجه به این مهم  آیا بار دیگر شاهد سریال هایی با ژانر ماورایی از صدا و سیمای ایران خواهیم بود یا خیر.

م ا

نظر شما
ارسال نظر